Ondertussen is het al een tijdje geleden, maar er bestaat vaak nog verwarring over: welke kant moet de richtingspijl op een vluchtweg bord op wijzen? Het was zo dat de aanduiding ‘vluchtweg rechtdoor’ eerst werd aangegeven met een pijl die naar beneden wijst. Dit is veranderd in een pijl naar boven.

nooduitgang borden

Dit pictogram heeft sinds de verandering twee betekenissen:

  • Vluchtweg naar boven
  • Vluchtweg rechtdoor

Het oude pictogram (vluchtwegaanduiding met een pijl naar beneden) blijft bestaan, maar verliest de betekenis van ‘vluchtweg rechtdoor’ en betekent nu slechts nog vluchtweg naar beneden.

Is deze verandering nodig?

Het lijkt natuurlijk apart dat een regel die wordt ingevoerd om de duidelijkheid te verbeteren achteraf alleen maar voor verwarring zorgt. Waarom moet ‘vluchtweg rechtdoor’ met een ander pictogram aangegeven worden dan voorheen? Het antwoord ligt in Europa. In 2012 is op Europees niveau besloten dat de nieuwe, leidende veiligheidsnorm de NEN-EN-ISO 7010  ‘Grafische symbolen – Veiligheidskleuren en –tekens – Geregistreerde veiligheidstekens’ moest worden. Dit betekent dat alle Europese landen het in de eigen wetgeving verplicht moesten stellen om deze richtlijn te volgen. Deze verandering is essentieel, omdat het na verloop van tijd voor uniformiteit binnen Europa zal ontstaan op het gebied van veiligheidssignalering. Een eenvoudige, taalloze communicatie kan zelfs levens redden (dit is in andere blogs uitvoerig besproken).

Wat verandert er?

Door het invoeren van NEN-EN-ISO 7010 veranderen er een paar belangrijke dingen voor de vluchtwegaanduiding:

  •  De pijlrichting van ‘vluchtweg rechtdoor’ is veranderd;
  •  Het symbool (het mannetje in de deur) is aangepast.

De pijlrichting van ‘vluchtweg rechtdoor’

We zijn deze blog er al mee begonnen, het oude, vertrouwde vluchtwegbord met de pijl die naar beneden wijst betekent niet langer ‘vluchtweg rechtdoor’. Hoewel dit in veel Europese landen het geval was, is er toch besloten om de pijlrichting in ‘naar boven wijzend’ te veranderen. Dit bord staat nog steeds voor ‘vluchtweg naar boven’, er is enkel een betekenis aan toegevoegd. Het bord met de richtingspijl ‘naar beneden wijzend’ bestaat ook nog steeds, deze betekent nu slechts ‘vluchtweg naar beneden’. Rijkswaterstaat heeft aangekondigd om als de huidige borden aan vervanging toe zijn ook de richtingspijlen op de verkeersborden en hectometerpaaltjes te veranderen.

Het ‘mannetje in de deur’

In de traditionele Nederlandse vluchtwegaanduiding was het de conventie om het vluchtende mannetje aan de ene kant van het bord af te beelden, dan de richtingspijl en vervolgens aan de andere kant van het bord de nooddeur af te beelden. In de nieuw ingevoerde veiligheidsnorm NEN-EN-ISO 7010 is dit veranderd en behoort ‘het vluchtende mannetje’ te worden afgebeeld in de nooduitgang, met de richtingspijl ernaast.

Overzicht vluchtwegaanduiding volgens NEN-EN-ISO 7010

Voor de duidelijkheid en uw gemak, hebben we een overzicht gemaakt met alle vluchtrouteaanduidingen die volgens de NEN-EN-ISO 7010 goedgekeurd worden. 

ESVSHOP.nl raadt u ten zeerste aan om uw vluchtwegmarkering om te zetten in NEN-EN-ISO 7010 goedgekeurde pictogrammen. Hiermee kunt u de veiligheidssituatie van uw werknemers en bezoekers verbeteren door voor een taalloze communicatie te zorgen.

Wij kunnen alle NEN-EN-ISO 7010 (vaak afgekort tot ISO 7010) pictogrammen leveren. Heeft u vragen over de vluchtwegmarkeringen, ons assortiment of heeft u behoefte aan advies? Neem dan gerust contact op met ons, wij helpen u graag!